Overheidscommunicatie moet fundamenteel anders worden benaderd. Dat bepleit communicatiedeskundige Hans Siepel in zijn vorige week verschenen boek Congruente overheidscommunicatie. Gisterenavond was Siepel te gast bij het Radio 1 programma Twee Dingen. Daar deed hij een boekje open over dit thema dat momenteel erg ‘hot’ is onder communicatiedeskundigen. Siepels conclusies zijn exemplarisch en veelzeggend. Ik resumeer daarom kort enkele gedachten uit het radio-interview. Het 13-minuten durende interview is hier terug te luisteren (15 oktober 2012, van ~20.00 tot 20.15uur).
Even betrouwbaar als autoverkopers
Hans Siepel merkt een generiek probleem op als overheidscommunicatie ter sprake komt. Er gaan miljoenen in om, maar burgers vertrouwen de overheid niet meer. Als adjunct-directeur bij het ministerie van binnenlandse zaken ontdekte hij dat overheidscommunicatie, die vaak de vorm van reputatiecommunicatie aannam, vooral ging over eigen belangen, beeldvorming en PR. “We hebben moeten vaststellen dat dat niet werkt en niet aansluit bij de behoeften die de samenleving heeft. De gedachte dat je met eenvoudige oneliners en pr-teksten burgers kunt overtuigen, die tijd ligt ver achter ons. Politici en bestuurders scoren qua betrouwbaarheid even hoog als autoverkopers.”
Begrijpelijk maken
Volgens Siepel worden Nederlanders onderschat als het gaat om wat ze qua communicatie aankunnen. “Uit veel onderzoek blijkt dat immateriële waarden overtuigender zijn dan een mooie pr-teksten of oneliners. Wij kijken veel meer naar eerlijkheid, oprechtheid, geloofwaardigheid. Het woord ‘verkopen’ komt uit de marketingcommunicatie en is onderdeel geworden van overheidscommunicatie. Dat is een foute richting geweest.” Volgens Siepel kun je gemaakte beslissingen beter “gewoon uitleggen en begrijpelijk maken”. Overheidscommunicatie is niet bedoeld om iedereen tevreden te stellen, maar geloofwaardig uitleggen hoe je er gekomen bent.
Steeds vaker worden er op het gebied van overheidscommunicatie initiatieven genomen om de “buitenwereld naar binnen te halen” (Heel recent: Let’s Interact [1], [2], Omroep Brabant), omdat langzaam het besef doordringt dat traditionele communicatie ‘de regie’ kwijt is. Dit betekent dat er nieuwe, slimme manieren gevonden moeten worden om mensen te betrekken en te bewegen. Educomm volgt deze ontwikkelingen op de voet. Advies nodig? Neem contact met ons op.
Geef een antwoord