Veranderende markt vraagt om slimme aanpassingen van administratiedeskundigen

De markt voor administratiedeskundigen ziet binnenkort een aantal grote veranderingen tegemoet. Dat verwacht directeur Ed de Vlam van branchevereniging NOAB. Enerzijds zal het dienstverleningsaanbod zich aan de tijd moeten aanpassen en anderzijds verwacht hij een toenemende prijsdruk als gevolg van de economische crisis.

Standaardisering
De meest opvallende verandering die in de branche voor de deur staat is de standaardisering van informatie-uitwisseling, door middel van Standard Business Reporting (SBR). Vanaf 1 januari 2013 is SBR de enige methode om de aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting aan te leveren bij de Belastingdienst. Per 2014 geldt dit elektronische kanaal ook voor de aangifte van omzetbelasting. De Vlam: “De techniek is er al. De koppeling van gegevens is al mogelijk. Maar nu de overheid ertoe verplicht om financiële gegevens via SBR aan de Belastingdienst aan te geven en ook banken en de Kamer van Koophandel druk uitoefenen, zal deze uniforme werkwijze de komende tijd versneld worden uitgerold. Niet iedereen is zich hiervan bewust, maar als kantoren proactief met SBR omgaan, liggen er kansen. Met gestandaardiseerde klantgegevens kun je bijvoorbeeld veel beter benchmarks uitvoeren.”

Jarenlang heeft de branche dankbaar gebruik gemaakt van de ontwikkelingen op het gebied van automatisering. Deze zorgden voor meer efficiency bij het verwerken van de gegevens. “Nu is de tijd aangebroken waarbij de techniek in staat is om de kennis van financiële dienstverleners uit te hollen en in het ergste geval overbodig te maken. Alles kan automatisch. Met één druk op de knop kunnen ondernemers vaak al online zien hoe hun financiën ervoor staan”, weet De Vlam. “Financieel deskundigen moeten daar rekening mee houden en tijdig op deze ontwikkelingen inspelen. Je moet kijken naar de behoeften van de klant en dat kan een accentverschuiving in de dienstverlening betekenen. Administratiekantoren hebben tegenwoordig bijvoorbeeld steeds meer een adviserende en controlerende rol en minder een uitvoerende.” Volgens De Vlam zijn ondernemers liever met de toekomst bezig dan met het vorige boekjaar.

“Over vijf jaar ziet het boekhouden er in de praktijk echt anders uit”

Financieel deskundigen moeten in zijn ogen steeds meer alleskunners zijn en verstand hebben van automatisering en online communicatie. “Over vijf jaar ziet het boekhouden er in de praktijk echt anders uit”, is zijn verwachting. NOAB-leden worden door middel van het vakblad Activa en verschillende seminars op de hoogte gebracht van de veranderingen in de markt. Ook worden er in samenwerking met andere koepelorganisaties, de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel, het CBS en het FRC zogenaamde ‘SBR-Aansluitdagen’ georganiseerd. Momenteel loopt er bij het NOAB een project met pilotkantoren die volledig volgens de SBR-methode werken. De best practices worden vervolgens in het ledenblad gecommuniceerd.

Gevolgen economische crisis

Naast de ontwikkelingen rondom SBR heeft ook de economische crisis invloed op de sector. Volgens de NOAB-directeur zullen de effecten daarvan binnen één à twee jaar merkbaar zijn. “De eerste klappen vallen bij de klanten en dat heeft met enige vertraging weerslag op de financiële dienstverleners. Daar komt nog eens bij dat klanten steeds minder willen betalen. Hun prijsbeleving bij financiële producten verandert en zij kijken kritisch naar hun inkoop. Prijsdruk in de markt is het gevolg.” De crisis heeft volgens De Vlam bovendien een psychologisch effect: “Kantoren worden onzeker en gaan nadenken over hoe zij verder moeten. Zij worden gedwongen te kijken naar hun dienstverlening en hoe zij hun klanten benaderen.”

Communicatie

Of communicatie hier een evidente rol speelt? “Iedereen is vrij advertenties te plaatsen en dat gebeurt ook. Maar het wordt niet altijd als gepast ervaren. Van elkaars klanten blijf je namelijk af. Dat is beroepsethiek.” Deze gevoeligheid geldt niet voor de startersmarkt. Maar deze is volgens hem minder interessant vanwege het hoge uitvalspercentage. Administratiedeskundigen staan voor de opdracht om opnieuw hun toegevoegde waarde te bewijzen en hun klanten daarvan blijvend te overtuigen. De Vlam: “De markt verandert snel en vraagt om slimme aanpassingen van de administratiekantoren.”

Educomm kan u helpen om uw financiële dienstverlening meer zichtbaar te maken in uw markt. Dat doen we met plan én praktijk. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Marc de Koning

Zelfstandig communicatieprofessional die met plan en praktijk mensen en organisaties communicatiever maakt.

Facebook Twitter LinkedIn 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,