Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek blijft het vertrouwen in de economische ontwikkelingen laag. Dat blijkt uit de analyse van de maandelijkse Conjunctuurklok.
Laagconjunctuur
Het zwaartepunt van de indicatoren ligt diep in de fase van laagconjunctuur. Volgens de monitor van het CBS is er alleen sprake van licht toename van de uitvoer van goederen uit Nederland. Het consumentenvertrouwen blijft sinds januari 2008 onder het langjarig gemiddelde. Het producentenvertrouwen kende begin 2011 een korte opleving, waarna het weer wegzakte naar onder de trend.
Het voorzichtige bestedingsgedrag van consumenten dwingt organisaties zich te focussen op hun core business. Werkzaamheden die hun meerwaarde moeilijk kunnen bewijzen, worden in tijden van laagconjunctuur afgebouwd om de kosten te beheersen.
‘Top of mind’ blijven
Los van de economische ontwikkelingen, zien organisaties zich in toenemende mate genoodzaakt een om effectieve positionering te kiezen en ‘top of mind’ te blijven bij hun doelgroepen. Juist in tijden van economische crises is er dus alles aan gelegen dat marketing- en communicatiedoelstellingen deskundig worden benaderd om kansrijk te zijn.
Educomm kan uw organisatie begeleiden met het (verder) ontwikkelen van de communicatie. Dat kan door middel van een strategisch communicatieplan, maar ook ondersteunend in de vorm van opdrachten zoals het uitvoeren van communicatieprojecten, het opstellen van persberichten en het schrijven van webteksten.