Steeds vaker krijg ik van ondernemers de vraag hoe zij social media het beste kunnen inzetten. Overal om hen heen zien zij immers Jan en allemaal actief op Twitter, LinkedIn en Facebook. De indruk bestaat dat zij bakken met geld missen als ze niet gauw inhaken. Paradoxaal genoeg staat het internet vol met stappenplannen hóe je succesvol een social media plan kunt opzetten. Gewaardeerde websites als Frankwatching en Dutchcowboys gaan dagelijks in op ICT-ontwikkelingen en hóe marketeers hiervan kunnen profiteren.
De Internet Scorecard
Zelf ben ik nog steeds erg gecharmeerd van De Internet Scorecard 2.0. Dit inmiddels drie jaar oude boek prijst zichzelf aan als “een stevig hulpmiddel om de effectiviteit en winstgevendheid te meten en te verbeteren”. En dat is niet overdreven. Het uitgangspunt van de ISC is het klassieke managementmodel de Balanced Scorecard van Kaplan en Norton, maar deze is omgebouwd naar vier perspectieven die relevant zijn voor de internetorganisatie (lees: élke organisatie tegenwoordig). Sterk punt is de aandacht voor het strategische fundament op basis van de bedrijfsstrategie. Vanuit de kern van de organisatie worden financiële doelstellingen, klantdoelstellingen, organisatiedoelstellingen en online doelstellingen geformuleerd. Deze splitsen zich uit naar succesfactoren en kpi’s al naar gelang deze belangrijk zijn voor de online strategie.
Hoe ≠ waarom
Ook de inzet van social media komt in de ISC aan de orde, waarbij een stappenplan voor ‘social media marketing’ niet ontbreekt. Maar dat is niet de meerwaarde van de Internet Scorecard. Die zit hem in de reden om die media in te zetten. De auteurs hebben duidelijk ingezet op de ‘waarom’-vraag. De keuze voor social media moet strategisch voortvloeien uit de kern van de organisatie. Social media die niet de missie van de organisatie ademen en eigenlijk als losse hobby van afdeling communicatie bestaan, zullen hun doel voorbij schieten.
De juiste zaag
De Internet Scorecard behelst een integrale aanpak. Dat betekent dat het compleet uitrollen ervan niet over één nacht ijs gaat, maar duurzaamheid beoogt. Hiermee wil ik niets afdoen aan de vele rijkdommen van eerdergenoemde websites. De vele blogs en nieuwsberichten over internettrends en -tips zijn essentieel om de zaag scherp te houden en efficiënt te kunnen zagen. Maar daar heb je geen fluit aan als je niet de juiste zaag gebruikt.
De vraag “moet u iets met social media?” is in feite een vraag naar het ‘hoe’ en deze kan niet beantwoord worden zonder na te denken over de online strategie. Dat betekent geen ad hoc beslissingen in de zin van “ik moet nu snel op Twitter, want iedereen doet het”, maar doelbewust beredeneren en concluderen dat dit middel wel of niet bijdraagt aan het grote plaatje van de organisatie.
Wordt het in uw organisatie tijd om de online strategie onder de loep te nemen? Educomm kan uw organisatie helpen om ‘van plan naar praktijk’ uw doelstellingen te realiseren. Meer weten? Neem dan contact met ons op.