Miljoenennota: communicatiekansen voor het MKB

miljoenennota_mkb_communicatie_kansenHet gaat langzaamaan weer beter met de Nederlandse economie. Volgens de Miljoenennota die op 16 september 2015 gepubliceerd is, gaat het weer de goede kant op met huizenmarkt, de export en de bedrijfsinvesteringen. Hoopvol, maar “nog niet genoeg om de zorgen van mensen over werk en inkomen weg te nemen”, aldus minister van financiën Jeroen van Dijsselbloem in het voorwoord van de nota.

Volgens het kabinet wordt 2015 ondanks aanhoudende tekenen van herstel, nog een jaar waarin de gevolgen van de crisis zullen doorwerken. De opkrabbelende economie moet verder gestimuleerd worden met ruimte voor groei en een meerjarig beheersbare budgettair beleid.

Enkele highlights op het vlak van het MKB en kansen voor de communicatiesector:

  • Het kabinet richt een toekomstfonds op voor innovatieve bedrijven en hun onderzoek. De bedoeling hiervan is de innovatiekracht en concurrentiepositie van Nederland te versterken en toekomstbestendig te maken. Bedrijven die innoveren, werken daarmee aan hun positionering in de markt.
  • Er worden maatregelen getroffen om kansrijke bedrijven te kunnen voorzien van kapitaal. Daarmee wordt gedacht aan “alternatieve niet-bancaire vormen van financiering” waaronder extra kredietvoorzieningen. Een populaire vorm waar het kabinet mogelijk ook aan denkt is crowdfunding. Bedrijven die hun projecten op deze wijze gefinancierd willen krijgen, zullen zich moeten inspannen hun onderneming ‘aantrekkelijk’ te maken voor de ‘crowd’.
  • Het aantal fiscale faciliteiten voor ondernemers neemt de komende jaren toe. Denk aan de zelfstandigenaftrek, de (extra) startersaftrek en verschillende vrijstellingen aftrekposten. Verruiming van (fiscale) mogelijkheden, hoe bescheiden ook, betekent een extra aanmoediging om de communicatie vanuit de onderneming eens onder de loep te nemen. De extra ruimte die begroot is voor de aftrek van studiekosten maakt misschien een cursus communicatie of journalistiek mogelijk die direct de kwaliteit van de communicatie van de onderneming verbetert.

Uit het kabinetsbeleid voor ondernemers was al langer bekend dat de regering de regeldruk voor ondernemers wil verminderen. Het aantal verplichte vergunningen gaat op de schop en het gebruik van ICT wordt aangemoedigd. In de Retailagenda 2015 wordt ingegaan op verschillende consumentenontwikkelingen en komen ook 20 afspraken aan de orde om de retailsector tegemoet te komen.

Marc de Koning

Zelfstandig communicatieprofessional die met plan en praktijk mensen en organisaties communicatiever maakt.

Facebook Twitter LinkedIn 

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.