Luizen in de pels van Google

ddgWekelijks 18.000 downloads voor een Firefox uitbreiding is niet niks. Zeker niet als zo’n uitbreiding, ofwel ‘add-on’ een alternatieve zoekmachine betreft. Het gaat hier om ‘Duckduckgo‘. Ik volg de opmars van deze “zoekmachine die je niet volgt” al een tijdje. Hoewel de zoekresultaten (voor mij) nog niet zo goed zijn als Google, vind ik het de moeite waard om Duckduckgo te volgen. Enkele overwegingen.

Privacy
Wie wil er nu geen transparantie? Als je niets te verbergen hebt, is er toch niets aan de hand? Aan veel mensen gaat de hele privacydiscussie onopgemerkt voorbij. Facebook neemt Whatsapp over: “so what?” Google Glasses met gezichtsherkenning: “handig!” Maar afgaande op de populariteit van Duckduckgo als alternatief voor Google en dat mensen online traceerbaarheid iets negatiefs vinden is er toch een tegenbeweging zichtbaar. Zie ook de overstap die veel gebruikers maakten van WhatsApp naar Telegram. Er zijn dus kennelijk ook mensen die zich achter de oren krabben bij de verregaande invloed van de ‘Big brothers’ op internet. Ik ben daar zelf in elk geval een van. Noem het een gezonde argwaan tegenover totalitaire systemen.

Kwaliteit in de niche?
Duckduckgo ziet zichzelf niet als partij die Google wil verslaan. Gezien de statistieken is dat voorlopig ook onrealistisch: op dit moment verwerkt Duckduckgo ongeveer 5,5 miljoen zoekopdrachten per dag tegenover 6 miljard dagelijkse zoekopdrachten bij Google. Hoe dan ook zien de makers van Duckduckgo dat er behoefte is aan privacy-vriendelijke zoekmachines en nemen dit bescheiden marktaandeel graag voor hun rekening.

Maar hoe aanlokkelijk ‘luizen in de pels’ als Duckduckgo ook zijn, hun bestaan hangt mede af van de kwaliteit die ze bieden. Toegegeven: Duckduckgo haalt het voor mij nog lang niet bij de zoekresultaten van Google. Zelf zoek ik bijvoorbeeld vaak heel gericht naar technische kennis. Mijn ervaring is dat Google voor mij meer relevante bronnen heeft geïndexeerd, zelfs binnen de niche markt van ‘controlfreaks’.

In de praktijk
Toch meen ik dat het loont om Duckduckgo te gebruiken. Als jij iets zoekt via Google zit laat je een uniek spoor na dat wordt getraceerd, gevolgd, geïnterpreteerd, gekoppeld, verkocht, opnieuw verkocht en nog eens opnieuw verkocht. Dan blijft het dus niet meer bij Google alleen. Bedrijven die jouw persoonlijke profiel continue bijhouden heten databrokers en onderzoek van FTC naar negen Amerikaanse databrokers laat zien dat het verzamelen van persoonsgegevens niet blijft bij alleen surfgedrag (ter illustratie: zie p. 97 tot 100 van dit document).

Een voorbeeld: postorderbedrijven beschikken tot op straatniveau over statistieken van betalingsgedrag van klanten die zij onder andere ontlenen van incassobureaus waarmee zij werken. Hiermee vormt iemands adres al een factor bij het bepalen van de klantwaarde én de wijze waarop het postorderbedrijf met de klant communiceert. Surf je vanuit een arme buurt naar een aanbieding van een groot tv-scherm, dan worden de prijzen ‘per maand’ genoemd in plaats van het hele bedrag in één keer, waardoor mensen die zich niet ineens een grote aankoop kunnen veroorloven toch verleid worden om het scherm te kopen. Andersom kan het je overkomen dat jouw zoeken naar een product of dienst in combinatie met jouw gekoppelde profielgegevens resulteren in hogere prijzen bij verschillende aanbieders. Om maar te zwijgen over overheden die het fijn zouden vinden om met één klik over al iemands gegevens te kunnen beschikken.

En dat besef mag wat mij betreft meer groeien onder de gewone internetgebruikers. Dat ongeveer alles wat iemand op internet doet wordt vastgelegd en gevolgd om de gebruiker daar weer mee te kunnen beïnvloeden. Voorlopig gebruik ik Duckduckgo en Google naast elkaar: Google als ik technisch echt diep moet graven en Duckduckgo als ik wil weten hoe risicovol bungeejumping is.

DDG_meest_gedownloade_add_on

Privacyvriendelijke zoekmachine Duckduckgo is meest gedownloade add-on voor Firefox

 

Marc de Koning

Zelfstandig communicatieprofessional die met plan en praktijk mensen en organisaties communicatiever maakt.

Facebook Twitter LinkedIn 

Geplaatst in Blogs Getagd met , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.